Žijeme v internetovej dobe preplnenej informáciami, ktoré sa na nás sypú z každej strany. Okrem toho, aby nás vzdelávali a informovali (v tom ideálnom prípade), tak existujú aj negatívni „influenceri“. Čiže tí, ktorí sa snažia naše vnímanie ovplyvniť a podsúvajú "fake news".
Ovplyvňovanie informáciami
Kým niekedy sa šírili správy telegrafom, novinami, knihami, neskôr televízorom a informácie sme dostávali s oneskorením a v obmedzenom množstve, tak dnes máme správy na internete. To je zlomový bod, čo sa týka prístupu k informáciám. Vzniká viacej médií, portálov a stránok, ktoré ponúkajú informácie z akejkoľvek oblasti, čím vzniká aj viac pohľadov na svet.
Práve tu, pri „inom pohľade“ je najväčší priestor na prispôsobovanie toho ako chceme, aby čitateľ vnímal obsah. Ja ako marketér dávam tiež vždy dôraz pri návrhu textov na vyvolanie akcie (pozri si, stiahni si, klikni, objednaj ...), zvedavosti (videl si, čo si myslíš o, vieš čo je ...) alebo emócie (vyhrávaš, šok!, zúfalá moderátorka ...). Týmito vetami vyvolávame v čitateľovi podvedomú reakciu na text. Je to istý spôsob manipulácie. No v tomto prípade je takáto manipulácia neškodná a maximálne si kúpite domov ďalšiu nepotrebnú vec.
Horšie je to s manipuláciou, ktorá vám podsúva ideológiu, názory na ľudí, spoločenské otázky, náboženstvá a politiku. Vo všeobecnosti berieme médium, ktoré poskytuje informácie (knihy, spravodajské portály, časopisy, noviny, internetové magazíny a pod.) za dôveryhodné, pretože sa snaží odovzdať informáciu čitateľom. Na oplátku ľudia majú prirodzenú potrebu objavovať, zisťovať a vzdelávať sa, preto tieto informácie vstrebávajú. Často práve vyhľadávajú informácie, ktoré sú z trocha inej strany ako bežné informácie pod domnením, že sa dozvedia niečo viac ako ostatní. A tu začína celý problém, prečo ľudia vyhľadávajú hoaxy (nepravdivé a vymyslené informácie) a zároveň im sami chcú veriť vo vedomí, že vidia pozadie problému, čo ostatní nevidia. Bohužiaľ takto sa často sami stávajú obeťami propagandy.
Tu je namieste otázka, koľký z vás si overujete informácie, ktoré čítate? Skoro nikto, veď načo. Viac vo vás vrie nadšenie, že ste sa dozvedeli niečo nové.
Príklad z praxe
Pre malý príklad vám ukážem ako si overovať informácie. Zobral som si pre mnohých obľúbený časopis Zem a vek a nalistoval si článok Orwellova predpoveď o amerických „dopovaných“ deťoch sa plní. Článok bol publikovaný 11.9.2017 a je tam dosť názorov typu „Vyše 270 tisíc detí mladších ako 1 rok berie medicínu proti depresii a úzkosti.“ alebo „...Prinajmenšom ho vláda dostane „na prášky“ už odmlada!“. Sú to silné slová a bežný čitateľ by bol šokovaný no zároveň spokojný, že vie o niečom, čo sa bežne nepíše. Dal som si tú námahu a jednotlivé tvrdenia sa snažil vypátrať a anglickom originály a viete na čo som prišiel?
Hlavnú a nosnú myšlienku článku tvrdí Joe Jarvis. Práve tento autor je filozof a spisovateľ noviel (to už je prvé podozrenie na relevantnosť jeho informácií, ktoré by sme čakali skôr od vedcov na základe vykonaných štúdií). Ak však skúmame ďalej, tak zistíme, že všetky články od Joe Jarvis a portálu Daily Bell (kde pravidelne prispieva) sú ladené negatívnym tónom ako chce vláda všetko ukradnúť zmanipulovať a ako sa klamu občania. Takéto články sú príznačné práve pre konšpirátorov a ich neustálim bojom s problémom, nepriateľmi, že ich stále niekto klame a zavádza. Pozrime sa teda bližšie na portál DailyBell.com. Práve tento portál bol označený za konšpiračný web s „Fake news“, čo sú nepravdivé informácie alebo úvahy bez reálnych zdrojov a faktov. Práve lovci „fake news“ z portálu Mediabiasfactcheck.com varujú pred týmto webom (link na zistenia pri DailyBell.com). Vráťme sa ale naspäť k časopisu Zem a vek. Tí aj napriek uvedeniu zdrojov odkiaľ čerpali (ďalšie konšpiračné weby a články) šíria hoax medzi ľuďmi, ktorí to dokonca ďalej zdieľajú (140 zdieľaní) a nezamýšľajú sa nad tým, že ide o úplnú k*k*tinu.
Vytváranie negatívneho podvedomia
Okrem konšpirácií a hoaxov patrí medzi manipuláciu s ľudským názorom ovplyvňovanie. Medzi takéto ovplyvňovanie patrí presviedčanie o svojej pravde alebo (čo je horšie) vytváranie podvedomého úsudku. Ako takéto niečo funguje?
Základným prvkom je negatívny článok alebo téma, ktorá ovplyvní naše emócie a vnímanie. Následne do textu pridáme vinníka a k nemu na vystupňovanie aj prívlastok. Ako príklad môže ísť o článok v zmysle „Cenzúra na internete financovaná nenažranými Američanmi“. Pritom ide v preklade o článok „Google kontroluje pravdivosť správ, kvôli šíreniu hoaxov“. Vráťme sa ale k ukážkovému článku zo Zem a vek, ktorý som spomínal vyššie a ukážeme si ako sa v texte vytvára manipulácia a ovplyvňovanie. Pozrite si tieto vety a skúste v tom nájsť slová, ktoré sú tam zbytočne vkladané. Cieľ je, aby vo vás autor vytvoril negatívny pocit a emócie voči niektorým skutočnostiam:
- ...predpoveď o amerických „dopovaných“ deťoch...
- Prinajmenšom ho vláda dostane „na prášky“ už odmlada!
- Z 50 miliónov Američanov na psychiatrických medikamentoch niekto spácha samovraždu, zblázni sa alebo začne vraždiť. Vláda zaiste na tom ešte pracuje. V každom prípade musí byť „proletariát“ správne vydesený.
- Materské školy v niektorých štátoch dodávajú (podľa vlády) „veku primeranú“ sexuálnu výchovu.
- Samozrejme, dospelí sú dopovaní v USA...
Všimnite si vo výbere týchto viet aj použité úvodzovky („“), ktoré zvýrazňujú slová, na ktoré sa máte sústrediť. Taktiež stupňovanie emócii zvyšuje pridanie výkričníka. V našom vzorovom článku ich je spolu 6. To je na žurnalistiku dosť tak na 12 článkov a tu to máme iba v jednom.
Zamyslime sa, čo zdieľame
Ponaučenie z tohto je veľké a poprosím každého z vás, aby sa zamyslel nad článkami, ktoré číta. Lovenie senzácií a niečoho nevšedného so sebou prináša mnoho otáznikov o dôvere takýchto tvrdení. Snažil som sa vám ukázať na jednom príkladnom článku ako sa vytvára manipulácia. Smutné je, že takto sú písané všetky články na Zem a vek a ďalších portáloch.
Prosím odsúďte takúto manipuláciu, nebuďte blbec a nešírte ju ako senzáciu.
Odporúčam si určite pozrite toto video: