DIGITÁLNY MARKETING • FREELANCER • SOCIÁLNE SIETE

Marketingové trendy v roku 2018

Každý rok sa marketéri predbiehajú v prognózach aké budú marketingové trendy v roku 2018. Mysleli ste si, že ja taký nebudem? Budem! Nižšie som spísal základné body, čo bude „hype“ a na čo sa zamerať pri marketingovej stratégii v roku 2018.

 

Posilnenie videa (Live streaming)

Video nie je žiadna novinka, no aj tak každým rokom stúpa jeho obľúbenosť. Veľmi tomu pomôže Live stream. Tento rok sa už skoro žiadne prednášky, školenia, tlačové správy a predstavenia produktov nezaobídu bez Live Stream. Na druhej strane si treba uvedomiť, že ide o dosah ľudí, v ktorých prebudíte zvedavosť, čo sa v Live videu dozvedia. Zároveň je to ten podvedomý pocit, že o udalosti alebo o produkte vedia ako prví. A o to ide. Je to uveriteľné, spontánne a real.

Nárast influencerov

Tento jav sme vo veľkom začali pozorovať už v roku 2017. Ani si to neuvedomujeme, ale ide o starý známy „Word of mouth“ marketing (čiže marketing podávaný odporúčaniami medzi ľuďmi). Tentokrát sa to trocha upravilo a nositeľmi odporúčania sa stávajú známe osobnosti, ktoré poznáme, a ktorým veríme. Trend je, že verejne známe osobnosti budú odporúčať značky stále častejšie. Content v podobe klasického blogu dosiahol svoje maximum a pomaly ho nahrádza video (blogeri) a influenceri.

Príklady influencerov:

Obľuba Instagramu a pokles Facebooku

Facebook nie len svojimi pokusmi s Prieskumníkom stráca aktívnych používateľov, ale už nie je taký sexy ako pred niekoľkými rokmi. Práve Instagram je čisto vizuálna sociálna sieť, kde sa delíte o prežívaný moment, prípadne zdieľate svoju aktuálnu emóciu (Insta stories). Instagram netreba čítať, iba vnímať. A to stačí! Preto neunavuje.

Aj vďaka rýchlemu pridaniu videa do svojej Stories sa tu rodí veľmi veľa začínajúcich vlogerov medzi generáciou Z.

Virtuálna realita

Taktiež nejde o novinku, no marketéri stále tento formát neberú vážne. Pritom využitie je naozaj obrovské. Keď si zoberieme dostupnosť 360 stupňových kamier, tak je až zarážajúce, že stále nie je samozrejmosť pre ľudí prezerať si svoje auto pred kúpou z pohľadu vodiča, v hoteli chýba možnosť pozrieť si izbu, v ktorej budem ubytovaný, v ponúkanej stavbe virtuálnu prehliadku vzorového bytu, či prezrieť si nový produkt v reklame ako 3D model (túto funkciu sprístupnil už aj Facebook vo svojich príspevkoch).

Hlasové vyhľadávanie

Hlasové vyhľadávanie na Slovensko ešte neprišlo vo veľkom aj kvôli tomu, že najväčší hráči osobných asistentov ako Siri (Apple) Google Assistant (Google) a Alexa (od Amazon-u) nepodporujú slovenčinu, čím sa nerozšírilo hlasové vyhľadávanie do našej krajiny. Čo je naopak bežné a rozšírené v anglicky hovoriacich krajinách.

Nezaspime na vavrínoch a pripravujme už dnes weby na toto vyhľadávanie. To sa líši od bežných SEO techník, ktoré dnes používame pri On-Page SEO. Je pravdepodobne, že tento rok prídu ďalšie jazykové mutácie týchto asistentov. Odporúčam pozrieť poznatky z testovania SEO na osobných asistentoch, ktoré veľa povedia ohľadom nastavenia SEO.

ML (Machine Learning) a AI (umelá inteligencia)

Už pri nedávnej prednáške vyzdvihoval Avinash Kaushik potrebu zapracovať do svojich procesov a kampaní práve Machine Learning. Práve schopnosť učenia je prelom v umelej inteligencii (AI). Výhodou ML je práve spracovávanie množstva dát z Cloudu.

Machines Learning bude viesť k rýchlejšiemu a presnejšiemu cieleniu a tým aj k vyšším ziskom. Avinash uviedol aj príklad, kedy sieť letiskových hotelov RedRoof vyhodnocuje počasie + meškanie letov a tým prispôsobuje BID v kampani. Akonáhle príde v zlom počasí k zrušeniu letov, tak ponúka reklamu na ubytovanie s oveľa väčšou cenou za klik v AdWords.

Cieľom je zvýšiť vyhodnocovanie dát a presnejšie cielenie vo vhodnom okamihu a mieste s vhodnou ponukou.

GDPR – Ochrana osobných údajov

GDPR nie je predajný nástroj, no ovplyvní marketérov, preto som ho rozhodol zaradil do významných miľníkov roku 2018. Od mája 2018 už budú prísnejšie pravidlá pri zbere osobných údajov. Nebude stačiť jeden súhlas na marketingové účely, ale jednotlivé preukázateľné súhlasy pre každú marketingovú aktivitu. Tým súvisí aj fakt, že staré potvrdenia na pridanie do newslettra bude treba aktualizovať a vyžiadať nové súhlasy s odberom.

Zmenia sa aj pravidlá reklamných agentúr, ktoré spracovávajú mailovú databázu klienta. Prípadne zbierajú údaje (napr. zo súťaží), spracovávajú ich, a potom posunú ďalej klientovi.

Ak chcete počas roka dostávať všetky marketingové trendy, tak odporúčam prihlásiť sa na odber newslettra naspodu tejto stránky.

Cover photo designed by Freepik

Comments are closed.